Ram air insug

Teknisk information, frågor avseende Firebird/Trans Am årsmodell 93-02.

Moderator: Moderators

Ram air insug

Inläggav Zamuel tis 27 jul 2010, 23:53

Jag har en standard Trans Am 99a och funderar på att få tag på en Ram Air huv och undrar över vad man bör ändra på insuget för att den ska fungera som det är tänkt. När jag tittar på bilder på nätet så ser jag inte direkt nån skillnad på luftfilterboxen på en vanlig TA mot en med Ram Air. Mitt insug är inte helt standard heller utan det sitter en KN filter istället för det vanliga och när jag ser på bilder så sitter det som nån stor "plastbygel" runt insuget som var borttaget på min med. Fungerar det rakt av med en Ram Air huv tro eller bör man få tag på det insuget som sitter på en Ram Air bil isåfall?
P1000142.jpg
Trans Am 99 manuell
Användarvisningsbild
Zamuel

Namn: Samuel Almeström

Re: Ram air insug

Inläggav Ramair ons 28 jul 2010, 06:51

Hej Samuel,

Vad som är skillnad är underdelen, den som luftfiltret ligger på. Öppningen i framkant är dubbelt så hög på boxar från Rama Air bilar. Överdelen ( Lid=lock) är samma sak. Din Lid (med "sport" märket) är en eftermarknads lid och den du refererar till, orginalet har på varje sida resonans lådor. De var väl tvugna att sänka ljudet när de utvecklade bilen. Det finns en uppsjö av olika märken för dessa lock och från en test som gjordes i tidningen GM Hi-tech performance så finner du 10hk på att ta bort orginal liden och ersätta med en eftermarknad.
Bilagor
airbox.jpg
Trans Am 99 Ram Air WS6
Användarvisningsbild
Ramair
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Darius Pawlowski #299

Inläggav Zamuel ons 28 jul 2010, 10:11

Aha ok, ja man ser inte riktigt storleken på öppningen på bilder. Borde det isåfall funka om jag fick tag på en ny "bottendel" och sen ha samma filter och lock som jag redan har?
Känns som de kunde hade Ram Air insuget som standard för det påverkar väl inget igentligen om det sitter på en bil utan ram air huv? Om det inte skulle bygga för högt och ta i huven förstås.
Trans Am 99 manuell
Användarvisningsbild
Zamuel

Inläggav Ramair ons 28 jul 2010, 10:16

En ny bottendel räcker. Precis som du skriver så är det höjden mot huven som är kruxet.
Trans Am 99 Ram Air WS6
Användarvisningsbild
Ramair
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Darius Pawlowski #299

Inläggav Runn fre 13 aug 2010, 16:46

Zamuel skrev:Aha ok, ja man ser inte riktigt storleken på öppningen på bilder. Borde det isåfall funka om jag fick tag på en ny "bottendel" och sen ha samma filter och lock som jag redan har?
Känns som de kunde hade Ram Air insuget som standard för det påverkar väl inget igentligen om det sitter på en bil utan ram air huv? Om det inte skulle bygga för högt och ta i huven förstås.

En ny bottendel räcker som sagt, lätt att hitta på tex ebay. sedan kan jag rekommendera slp lid eftersom det är av bra kvalité, helst ihop med bellow och ls6 maf :smile:

Kolla fronthålet och jämför på ditt...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Du gör helt rätt som byter huv, blir ju så mycket snyggare :cool:
Bild
Black Pontiac Trans Am WS.7- Runs on E85
Bild
And soon to be powered by Twin Turbos.

Nintendosamlare - klicka länk ovan för bilder...
Användarvisningsbild
Runn
Moderator
Moderator

Namn: Daniel Runn #49

Inläggav Zamuel fre 13 aug 2010, 23:13

Jag har ett annat än orginal "liden", vet dock inte om det skilljer nått från ett SLP eller det jag har som heter RK sport. Vad gör en LS6 MAF?
Jag har orginal slangen mellan locket, men läste nått om att SLP smooth bellow skulle vara för hård och spricker?

Nått jag dock märkt på det locket jag har på är att klackarna baktill som ska haka i fästerna i insuget under, det funkar inte riktigt utan locket "skjuts fram" så de hakar ut. Vet inte om det är dålig passform på grejerna.
Själva RAM air insuget är väl inget som skilljer om det är ett orginal mot nått annat?
Trans Am 99 manuell
Användarvisningsbild
Zamuel

Inläggav Runn fre 13 aug 2010, 23:31

Zamuel skrev:Jag har ett annat än orginal "liden", vet dock inte om det skilljer nått från ett SLP eller det jag har som heter RK sport. Vad gör en LS6 MAF?
Jag har orginal slangen mellan locket, men läste nått om att SLP smooth bellow skulle vara för hård och spricker?

Nått jag dock märkt på det locket jag har på är att klackarna baktill som ska haka i fästerna i insuget under, det funkar inte riktigt utan locket "skjuts fram" så de hakar ut. Vet inte om det är dålig passform på grejerna.
Själva RAM air insuget är väl inget som skilljer om det är ett orginal mot nått annat?

LS6 MAF är en större luftmängsmätare, bör kalibreras med en mappning för att funka som det ska.

SLP bellow tror jag inte spricker, men den kan lägga större påfrestning på ditt lid.

Att luftlocket hakar ur är vanligt, därför ska man hitta lock som kostar lite extra så man får passformen.

Om du med ram air insuget menar bottenlådan så finns den bara original vad jag vet.
Bild

Användarvisningsbild
Runn
Moderator
Moderator

Inläggav Zamuel tis 17 aug 2010, 08:47

Om man kollar in SLPs hemsida så har de ju en hel del kul grejer. Bla en "Mass-Air-Flow Sensor" som ska funka på orginal inställningarna, men ge några hästar mer. Är det nått som kan vara värt nått?
Är det nån skillnad på antal hästar mer man kan få om man väljer mellan ett "cold air intake" eller en RAM air hur? Eftersom jag gärna vill ha en sån huv så känns det som då kan den ju likagärna fungera som det med.

Var kan man beställa SLPs sortiment ifrån? Verkar inte gå om man inte är USA eller Canada medborgare när jag ser på deras sida iallefall.
Trans Am 99 manuell
Användarvisningsbild
Zamuel

Inläggav Runn tis 17 aug 2010, 09:06

Deras MAF funkar men bör kalibreras för bästa effekt.

Effekten är nog ungefär samma men huven är snyggare...
Bild

Användarvisningsbild
Runn
Moderator
Moderator

Inläggav Zamuel tis 17 aug 2010, 09:18

Nån som vet något om "Fast Toys" grejer? De har nått cold air ram air paket som ska vara "bäst" och även en lid och MAF med större diameter än andras. Om det är något som kan vara värt att titta på?

Jag hittade denna på en sida:
http://fasttoys.net/shop/product_info.php?cPath=84_24_27_42&products_id=1475

Ska tydligen täta mellanrummet med en RAM air huv mot luftintaget och det låter ju vettigt. Dock känns det som att det skulle vara väldigt lätt att bygga själv och inte betala $200 för
Trans Am 99 manuell
Användarvisningsbild
Zamuel

Inläggav Westlose Bandit tor 26 aug 2010, 20:47

På min förra Trans am (-94) filade jag upp MAF:en för att likna eftermaknad grejorna,något man bör göra på LS1 modellerna också?
/Fredrik
Trans am -02
Jeep Patriot -08
Användarvisningsbild
Westlose Bandit
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Fredrik Lindström #68

Inläggav Runn tor 26 aug 2010, 20:56

Westlose Bandit skrev:På min förra Trans am (-94) filade jag upp MAF:en för att likna eftermaknad grejorna,något man bör göra på LS1 modellerna också?
/Fredrik

Inte bra att mixtra med maffen om man inte vet vad man gör, man bör kalibrera den om man ändrar på den. tänk på att maffen även används av pcm för att räkna ut trycket vid växlingar om man har A4.
Bild

Användarvisningsbild
Runn
Moderator
Moderator

Inläggav 2 loud fre 27 aug 2010, 08:32

läsvärt från en av usas bästa motorbyggare ang insprutningen

If you are looking to buy one of our Chevy TPI fuel injected engines you will need an aftermarket fuel injection system in order to produce the stated horsepower levels. We recommend using an aftermarket TPI system from companies such as Edelbrock or TPIS. These companies offer performance lower intakes, large tube runners, throttle bodies and injectors. Our tech support line is available to help you with everything from choosing the proper parts to helping with the install and tuning of the engine.
Recommended parts for Chevy Fuel Injected Engines

- TPIS Big Mouth lower intake, large tube runners, 58mm throttle body, adjustable fuel regulator and 30lb injectors.

- Stock GM MAF (Do not use aftermarket MAF of any kind)

och med dom orden helt utan mods kanske du förstår varför du inte bör latja med din maf .. och just det här med (do NOT use a aftermarket MAF of any kind ) tycker jag talar sitt tydliga språk ,, chad har bromsat fler motorer är vad vi har fjärtat efter ärtsoppan på en torsdag eftermiddag och han VET vad som funkar ,, dessutom nämner han ingenting om behov att modda maffen . . jag har beställt en 396 a av honom på 600 + hk och inte ens på den föreligger behov av att modda mafen

http://golenengineservice.com/html/fi_facts.html
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarvisningsbild
2 loud
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Åke Georgsson #230

Inläggav Westlose Bandit lör 28 aug 2010, 18:09

Låter bra,då kan jag lägga energi på något annat i stället :grin:
Trans am -02
Jeep Patriot -08
Användarvisningsbild
Westlose Bandit