Funderingar kring kalluft till luftburk.

Teknisk information, frågor avseende Firebird/Trans Am årsmodell 82-92.

Moderator: Moderators

Funderingar kring kalluft till luftburk.

Inläggav adde fre 05 feb 2010, 18:23

Jag har lite funderingar som jag skulle vilja disskutera med er i hopp om att finna en bra lösning på kall insugsluft.
Så här är fallet idag. Jag har en strokad cheva 350 motor, numera 383cui. Edelbrock RPM insug med Rochester förgasare M4MC #7045568.

Det bästa och enklaste vore förmodligen att skaffa en ram air eller cowl air induction -huv i glasfiber men det är för mycket pengar så det kan vi glömma. Nu är prio att få en fungerande set up till sommaren.

Jag har två st bef motorhuvar, en slät med hål för luftfiltret. Skulle ev kunna användas att montera scoop på men jag har inte sett några snygga sådana som passar på våra bilar. Dessutom lär det väl spricka ganska snabbt om man ska ha på ett plastscoop på en plåthuv?
För att få en korrekt funktion behöver dessutom luftburkens bottenplatta tätas mot motorhuven eller scoopet.

Huv #2 som jag har är en GTA huv och det är helst den jag använder av estetiska skäl.
Det leder mig in på lite funderingar kring funktionen för "luftintagen", främst dessa i framkant. Har inte huven närvarande så jag har inte möjlighet att titta närmare på funktionen för dessa luftintag. Kan någon förklara lite snabbt hur GTA huven fungerar?

Det skulle nämligen kunna vara ett alternativ att hämta kalluft från dessa "gälar" och bygga något på undersidan som sluter tätt och leder luften vidare direkt till en sluten luftburk med 3" filter och 1.5" dropbase för att få plats.
Kapar jag dessa luftvägar minskar jag kanske evakueringen av varmluft från motorn?

Kom gärna med förslag och rättningar om jag har missförstått något..
Bifogar lite bilder för idéer.

hood2.jpg

air1.jpg

air3.jpg

air4.jpg

air2.jpg
Användarvisningsbild
adde

Namn: Andreas Karlsson

Re: Funderingar kring kalluft till luftburk.

Inläggav adde tis 09 feb 2010, 05:42

Någon??
Användarvisningsbild
adde

Inläggav Luva tis 09 feb 2010, 17:10

Jag fick läsa ett parr ggr innan jag förstod det sista med gälarna men nu föll poletten ner. :smile: Jag har egentligen inte så många åsikter i ämnet men jag kan föra en lite diskussion med dig och kanske är det till någon hjälp.
Det är klart att du kan sätta ett plastscoop på en plåthuv. Du måste bara se till att det mekaniskt sitter ihop ordentligt. Ett bra lim och sedan en säkring med t ex popnit fungerar ypperligt. Skarven gör du osynlig med flytande plast och armering. Eller helt enkelt med glasfiberspackel. Då får du även tätt emellan.
Men jag hade nog ändå föredragit något av de andra alternativen utan scoop. Gälarnas funktion för ventilationen är jag tveksam till. MEN där är jag novis på Gen 3 så lita inte på mig. :wink: Jag har inte kört ner huvudet och tittat efter hur luftcirkulationen ser ut. Är det gått om plats i motorutrymmet skulle jag inte tro att det är några problem att använda gälarna.
Annars sitter ju luftburken lite varstans på bilarna idag så det ska väl inte vara några problem att hitta ett bra ställe att hämta luften. En suverän lösning ser ju sista bilden i ditt collage ut att vara. Den svarta bilen med silverslangar á la förvämning. En clean lösning som är lätt att få till snyggt (de där slangarna finns väl t ex som svarta idag?) och lätt att fixa. Det ser också ut att vara lätt att demontera när man ska skruva så det inte är i vägen..

Nu har du fått lite åsikter iaf. Hoppas de är till någon hjälp. :smile:
Firebird Formula 400 -72
viewtopic.php?f=18&t=22548&start=0
Användarvisningsbild
Luva
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Stefan Lindén #220

Inläggav adde ons 10 feb 2010, 03:06

Tack för ditt inlägg Luva! Det blir alltid lite lättare att föra en disskusion när man är två eller fler. :grin:

Jag ska titta en gång till om man kan hitta ett scoop som passar den här bilen utseendemässigt. Ett alternativ där kan vara att gjuta av enbart "scoopet" från en ram air huv.

Angående GTA-huven så undrar jag om de främre "gälarna" över huvudtaget fyller någon funktion. Luften styrs ju in genom kylaren vidare i motorrummet, motorn slukar en del, resten går väl ut i huvens bakkant. Vet inte om de bakre "luftutsläppen" på huven bidrar till någon bättre evakuering heller.
Om de främre inte fyller någon funktion i dagsläget är det ju en bra idé att ändra på det. Får kolla hur mycket plats jag har under dessa gälar för att kunna bygga någon tät anslutning som sedan leder vidare till luftburken. Antar att bild #2 är en sådan lösning jag kan tänka mig..

Den sista bilden på camaron är smart men där har han ju plockat ur de inre strålkastarna för att hämta kalluften.
På min bil skulle man kunna använda spoilern men det blir långa och trånga vägar att dra en eller två feta slangar.. Det leder in mig lite på en annan fråga, hur räknar man på dimensioner så att det flödar tillräckligt.

Motorn kommer inte varva mer än runt 6000rpm men det räcker ju för att flytta en del luft med 383cui :eek:
Användarvisningsbild
adde

Inläggav Luva ons 10 feb 2010, 07:12

Jag håller med dig om att konstruktionen på bild #2 verkar va en smart lösning om du använder gälarna. Då sitter ju inte "kanalerna" fast i motorhuven heller.
Angående bild #4. Behöver du verkligen dra slangarna så långt som till spoilern?? Räcker det inte att typ hänga ner dem mellan innerskärm och kylarbalk. De behöver ju inte ens gå ända ner? Eller är det så jäkla trångt där menar du?

Angående luftflödet så skulle inte jag oroa mig för att det blir för smalt. Om du inte använder sugrör. Flaskhalsen brukar istället vara luftfiltret. Men om du vill räkna på det ändå för sakens skull så måste man väl räkna på slagvolym, förbränningsrum, varv/min och antal cylindrar för att få den ultimata luftmängden. Men tusen andra parametrar kommer ju in i form av kamaxel, ventilstorlek, insug förgasare m m... (bara en sån sak som att luft/bränsleblandningen ska passera genom en ventilspringa på ca 0,5 tum...) Vill någon räkna på det så är jag idel intresse. Det kanske finns någon färdig grundtabell att gå efter?
Firebird Formula 400 -72
Användarvisningsbild
Luva
TACS medlem
TACS medlem

Inläggav adde ons 10 feb 2010, 14:46

Jag har ju alla uppgifter så om någon sitter inne på en tabell eller liknande är det bara att mata in uppgifterna. Men med hjälp av dynamisk kompression och cylindervolym borde man kunna göra en enkel beräkning på det ungefärliga luftbehovet vid ett visst varvtal. Men du har nog rätt, det ska väl inte spela någon roll i det här sammanhanget. :grin:
Luftfiltret minskar ju flödet och dessutom skulle jag behöva använde en drop base för att få ner filtret lite och hur det påverkar vet jag inte.

Om jag använder mig av lufthämtning direkt från gälarna blir det ju en ram air light.. :grin:
Borde väl vara mer effektivt än att hämta under framskärm eller behövs det mer av ett "scoop" på huven för att det ska bli en ram air effekt?
En ram air huv fungerar ju som jag förstått det genom att luften sveper längs huven och sedan slår in i scoopets öppningar, därav ordet ram.
På en slät huv kanske till och med flödet in i förgasaren störs? Venturi-effekt eller liknande?
Användarvisningsbild
adde

Inläggav Anders > 1G ons 10 feb 2010, 15:26

Kalluftsintag är bra. Att sätta dem i högtryckszoner på karossen är ännu bättre eftersom motorn då får hjälp att andas.

Högtryck har man främst i mitten på fronten samt vid vindrutan (det är därför som friskluftsintag till kupén brukar sitta i nederkant av vindrutan).
Att försöka ta in luft i gälarna längst framme på huven, tror jag därför inte är en bra idé. Detta är en lågtryckszon som brukar användas för att evakuera luft ut ur motorrummet eftersom trycket brukar vara högre där än utanför.

Om du inte vill dra in luft vid vindrutan (vilket kan vara lite krångligt om man tex. inte vill ha ett cowl-scoop), så lös det på sättet som den svarta har gjort det. Ypperlig lösning i mina ögon :cool:
Bild
Sagan om GT-Pontiacen
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

"He who follows another is always behind"
Användarvisningsbild
Anders > 1G
TACS tidningsredaktör
TACS tidningsredaktör

Namn: Anders Jeppsson #597

Inläggav Luva ons 10 feb 2010, 21:00

Ah!! Är det ram aireffekten du är ute efter?? Det förstod inte jag. :smile: Jag läste bara att du ville ha kall luft. Då måste du givetvis dra fram slangarna till spoilern, eller tillverka intag vid hjulhusen. Alternativt är att du modifierar gälarna eller det hålet på huven så att du bättre inpassage av luft. T ex genom en liten kåpa eller att gälarna pekar "framåt". Din idé om att modda huven genom att gjuta av scoopet från en ram air huv ter sig också som en bra lösning med tanke på vad du är ute efter.
Firebird Formula 400 -72
Användarvisningsbild
Luva
TACS medlem
TACS medlem

Inläggav The Judge tor 11 feb 2010, 00:44

Frågan har diskuterats tidigare:

viewtopic.php?f=3&t=7500

För att uppnå en RamAir-effekt om någon procent så måste du köra så fort att du övervinner det atmosfäriska trycket, d.v.s. i närheten av ljudets hastighet.

Vinsten med "RamAir" är att leda in den kallare/tätare yttre luften till luftrenaren samt att bestycka därefter.....
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
Användarvisningsbild
The Judge

Namn: Kent Olsson

Inläggav adde tor 11 feb 2010, 03:48

Luva skrev:Ah!! Är det ram aireffekten du är ute efter??

Inte nödvändigtvis, prio ett är att få in kalluft men jag vill bara undersöka alternativen. Tror nog jag skrotar den idén om de främre gälarna nu när jag fått höra lite resonemang från både Anders och Kent.

Jag har fått för mig att en ram air huv är en del effektivare än en cowl men så värst stor skillnad verkar det alltså inte vara.

Så om jag nu planerar att behålla orginalhuven och få in kalluft på ett effektivt sätt får jag väl dra rör ner mot skärmarna och ta en luftburk med drop base som sväljer ett 3" filter, svetsa på anslutning/ar för slangarna och sedan ansluta allting.
Kanske fungerar lika bra att nöja sig med en fet 4" slang till den gamla batterihyllan och sedan snirkla sig ut mot skärmen eller behöver jag dubbla 3"?

Här kom jag in lite på det med flödet igen. Den svarta camaron ser ju ut att användt dubbla 3" rör, - var går gränsen för rimliga dimensioner på rören? Dumt att underdimensionera förstås men ni förstår kanske vart jag vill komma, om man kan räkna ut det.

Å till sist, har ni några synpunkter på luftburkar?
Kent jag vet att du förespråkat en modell som Larry säljer och den ser fin och dyr ut . Den ska väl användas för ett scoop dessutom, har du något att säga om de här slutna modellerna:
http://ramairbox.com/models.html
Användarvisningsbild
adde

Inläggav tlagren tor 29 jul 2010, 13:12

Hej, ursäkta att jag väcker upp en gammal tråd igen, men är nyfiken på att höra hur du gjorde till slut?
Anledningen till mitt intresse är att jag har liknande problem i min 86'a sedan jag stoppat ner en 350 med förgasare och har problem med att få plats med ett stort luftfilter och även om det skulle få plats så finns det ju ingen luft kvar att andas in.

/Tomas
tlagren
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Tomas Lagren #206

Inläggav adde tor 29 jul 2010, 16:51

tlagren skrev:Hej, ursäkta att jag väcker upp en gammal tråd igen, men är nyfiken på att höra hur du gjorde till slut?
Anledningen till mitt intresse är att jag har liknande problem i min 86'a sedan jag stoppat ner en 350 med förgasare och har problem med att få plats med ett stort luftfilter och även om det skulle få plats så finns det ju ingen luft kvar att andas in.

/Tomas

Hej Tomas!

Jag kan meddela att jag inte löst det problemet än. Har lite annat som ska lösas innan det projektet kommer åter.
Jag löste det "temporärt" genom att ta hål i min lite knöggliga reservhuv så filtret stack upp lite.
Självklart skulle jag vilja ha en mer permanent lösning. Vad jag har kommit fram till är att en cowl huv är effektivast och enklast men kanske inte snyggast och prisvänligast.

Om jag kan sänka ner en orginalluftburk eller motsvarande och anpassa den så att ett 3" luftfilter får plats och huven kan stängas så kommer jag göra två anslutningar med rör som hämtar kalluft från mina två urtag i fronten. Kan bli lite trångt under huven och med tanke på vad som hände mig för någon vecka sen undrar jag om jag inte bara ska använda en cowl huv eller bygga ett scoop...
Användarvisningsbild
adde

Återgå till Teknik 3:e generationen