Jag har lite funderingar som jag skulle vilja disskutera med er i hopp om att finna en bra lösning på kall insugsluft.
Så här är fallet idag. Jag har en strokad cheva 350 motor, numera 383cui. Edelbrock RPM insug med Rochester förgasare M4MC #7045568.
Det bästa och enklaste vore förmodligen att skaffa en ram air eller cowl air induction -huv i glasfiber men det är för mycket pengar så det kan vi glömma. Nu är prio att få en fungerande set up till sommaren.
Jag har två st bef motorhuvar, en slät med hål för luftfiltret. Skulle ev kunna användas att montera scoop på men jag har inte sett några snygga sådana som passar på våra bilar. Dessutom lär det väl spricka ganska snabbt om man ska ha på ett plastscoop på en plåthuv?
För att få en korrekt funktion behöver dessutom luftburkens bottenplatta tätas mot motorhuven eller scoopet.
Huv #2 som jag har är en GTA huv och det är helst den jag använder av estetiska skäl.
Det leder mig in på lite funderingar kring funktionen för "luftintagen", främst dessa i framkant. Har inte huven närvarande så jag har inte möjlighet att titta närmare på funktionen för dessa luftintag. Kan någon förklara lite snabbt hur GTA huven fungerar?
Det skulle nämligen kunna vara ett alternativ att hämta kalluft från dessa "gälar" och bygga något på undersidan som sluter tätt och leder luften vidare direkt till en sluten luftburk med 3" filter och 1.5" dropbase för att få plats.
Kapar jag dessa luftvägar minskar jag kanske evakueringen av varmluft från motorn?
Kom gärna med förslag och rättningar om jag har missförstått något..
Bifogar lite bilder för idéer.