Moderator: Moderators

Kom ihåg att korsslipa etsprimern före du spacklar som Rödiluvan skrev ovan.

v8guy skrev:Än en gång tack för alla tips o råd. Det här är utan tvekan den bästa sammanställningen jag har att gå på... Lär säkerligen ha mer frågor senare i vinter när detta arbete fortgår.
Men nu i helgen ska motorhuven slipas med 1000-1200 papper för att poleras upp en smula. Detta för att förbereda för en avgjutning av hela rasket... Det är i alla fall tanken... Sen får jag våtslipa gelcoatlagret på formen för den slutliga finishen. Men det är en helt annan historia och jag tror jag har koll på alla moment för det.
Varifrån köper ni ert slippapper? Våtslip på rulle har jag inte hittat någonstans.

v8guy skrev:Tiden går snabbt, fyra år sedan jag startade denna tråd men nu är arbetet i full gång.
Lack, slipgrund mm är beställd och levereras i nästa vecka. Tyvärr glömde jag mjukmedlet så jag får nog komplettera med detta.
Har spacklat, slipat, CA-primer om vartannat i snart en vecka och det börjar ge resultat. Den jobbiga förardörren är kvar samt frontens mikrosprickor. Just dessa mikrosprickor vet jag inte hur jag ska göra med. Räcker det med att slipa det yttersta lacklagret tro, och sedan bygga med slipgrund, eller ska det till polyesterspackel eller något mjukare först? Min nya visdom säger att det snabbt blir djupare "sår" än man tänkt och då gäller det att bygga med polyestern någon bråkdels mm (iaf på plåten).
Undras just om plastdetaljerna måste grundas med något innan slipgrunden läggs, på de flesta andra delar ligger fläckar eller hela ytan med Hagmans CA-primer.
Det är alltså de klassiska lacksprickorna som synns på nära på samtliga thirdgens med originallack.
Tacksam för mer tips.
/Anders

Återgå till Tekniska frågor & svar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster