Göra grundjobb och lackera själv

Teknisk information, frågor avseende generella teknikärenden (ej låst till en specifik årsmodell).

Moderator: Moderators

Göra grundjobb och lackera själv

Inläggav v8guy tor 17 aug 2006, 09:52

Hej jag har frågor kring ämnet lackering.
En del av detta har varit uppe tidigare men jag vill få bekräftat ett tillvägagångssätt.
www.tipro.se har bra priser på allehanda lackrelaterat material. De saluför märket "Debeer".
De har bland annat ett "lackpaket" för solidlack enligt följande:

2 liter färg
1 liter 1-161 förtunning
1 liter 47-50 MS härdare
1 liter 8-145 slipgrund
0.5 liter 47-50 2K härdare
1 st Maskeringstejp 15 mm
1 st kibbduk
2 st färgsilar
instruktioner för 8-145, 400 serien
1365 kr, inkl moms exkl frakt.

Ovanstående paket är inte fullgott, funderar på att Komplettera med:
1L etsgrund
1L 2K epoxygrund
Mjukmedel

Tänkt tillvägagångssätt:
1. Lacksprickor i plastdetaljer
Åtgärd: Slipa ned lacken tills plasten dyker upp, vara extremt noga med att inte göra djupa repor i plasten då det sägs vara
väldigt lätt hänt.
Spackla i ojämnheter, slipa. Lägg slipgrund, finslipa, lacka med mjukmedel.
Fråga: Vilken sorts spackel passar dessa detaljer och bör man lägga något annat än slipgrund innan lack?

2. Lacksläpp, stenskott, "sprickor" i lacken (ser ut som ludna gråvita trådar i det svarta).Åtgärd: Slipa med oscillerande maskin tills jag når plåtren yta, alt. försöka få bort topplacken mh.a. färgborttagning o skrapa först.
När ytan blivit plåtren, spruta på etsgrund, sen 2K epoxygrund och sedan spackla ovanpå detta. Vanligt spackel har tydligen problem
med att härda om man lägger det direkt på etsgrunden, epoxygrunden borde alltså förhindra dessa problem.
Slipa spacklet och lägg sedan slipgrund, finslipa och lacka.
Frågor: Behöver man lägga både etsgrund och sen epoxygrund när man gjort plåtrent innan man spacklar, vissa verkar kunna spackla direkt
på etsgrunden?

Är det någon som har erfarenhet av Tipro:s proukter???

Anledningen till dessa planer är att jag igår tog fram P400 och P600 våtslip och gick lös på motorhuven där topplacken har
rest sig en aning på ett par dm-stora fläckar.
Fick bort ojämnheter och etsningar från gamla dekaler ganska lätt. Huven bör givetvis slipas med P1000 innan polering
men det finns så enormt mycket mikrosprickor där det vita ludna sticker fram att jag bara måste ge upp och inse att denna lack
är för dålig.

Som för så många andra så är hobbybilen något som inte får dra iväg kostnadsmässigt och då ens fritid är gratis så
tänkte jag att man kunda prova i alla fall. I värsta fall kan alltid någon kunnig ge sig på det senare när man vunnit på TRISS.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Mekaniker (kille) -06
Mekaniker (tjej) -09
Volvo V70, årsmodel -05
Trans Am, årsmodell -84
Married to Anette, May -08 :-)
v8guy
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Anders Aldengård #236

Inläggav dw tor 17 aug 2006, 11:43

--deleted--
Senast redigerad av dw fre 18 aug 2006, 14:40, redigerad totalt 1 gång.
Pontiac Trans Am '94 5.7L V8 SÅLD :/
-- Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Användarvisningsbild
dw
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Per Johansson f.d #578

Inläggav Luva tor 17 aug 2006, 21:56

Jag tycker både din inköpslista och din lista på hur du ska gå till väga ser helt ok ut. Men köp lite mer förtunning, det går åt mer än man tror när man ska göra rent verktyg och färgspruta.
Du kan, precis som du skriver lägga epoxigrund ovanpå etsprimern för att va på den säkra sidan. Då får du en dubbel spärr och en säkerhet mot svårhärdat spackel. Jag har å andra sidan aldrig haft problem med att spackla direkt på etsprimern heller. Jag korsslipar först och sen spacklar jag bara, men men...
Använd spackel utan lösningsmedel så slipper du problemet med spackel som sjunker eller sätter sig under lacken om nåt år. Slipa och spackla till du är mer än nöjd. Använd grovt papper till att börja med, sen kan du byta till finare papper mot slutet när du finspacklar. Byt papper ofta. Använd en lång kloss så slipper du en vågig bil. Inga grova repor eller bulor får va kvar på slutet. Det täcker varken filler eller slipgrund. Slätt som en barnstjärt ska det vara, kör ett varv med filler eller sprutspackel här om du ska ha det.
Sen sprutar du på epoxigrunden över för att få fuktspärr, slipar en gång och sen lägger du på slipgrund. Nu är det fint papper och lätt hand som gäller. 400 papper och lång kloss eller fri hand runt veck och böjar. Slipar du igenom får du lägga på ett lager till med slipgrund. Annars blir lacken flammig och du får "öar" i topplacken.
Ju mer noggrann du är med underarbetet ju bättre blir slutresultatet. Ibland slipar jag sista varvet med 600 bara för att vara på den säkra sidan.
Kom ihåg att du kan göra om det här hur många gånger som helst innan du lägger topplacken. Var noggrann. Sen är det försent.
Nu orkar jag inte skriva mer :smile:
Lycka till.
Firebird Formula 400 -72
viewtopic.php?f=18&t=22548&start=0
Användarvisningsbild
Luva
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Stefan Lindén #220

Inläggav Ugglemor tor 17 aug 2006, 22:00

För att slipa plåtrent skulle jag rekommendera M3s blåa scotch-skiva. Helt prefekt för att ta bort lack och färg. Dessutom lägger de aldrig igen. Långa svepande drag för att undvika värmeutveckling. Undvik att köra över hål och kanter eftersomskivan äts upp väldigt fort då...

Spackel använde jag själv Würts Finspackel i storjäkla burk. Spackla noggrannt så att inga ojämnheter finns kvar. Prima bilen och blås sedan på slipgrund (gärna den mörkgråasomjag tycker e bäst att slipa i sedan.)
I min tråd finns bilder å text på spackling & slipning...

Ska du sedan våtslipa å polera den nya lacken så använd inte grövre än 2000 våtslip. Det behövs inte många drag för att slipa en lack plan med 2000-papper. Kör sedna med 3000 eller 4000 ocillerande våtslip innan du polerar med hård polertrissa och grovrubbing. Sedan kör du mjuk trissa å finrubbing. Blir du nöjd med ytan så e det bara att vaxa sedan. Annar e det bara att polera mera...

Å ett sånt här projekt tar inte mera än 500-800 timmar... om man har en dodgeladdare iaf... :angle:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarvisningsbild
Ugglemor

Namn: Robin Lindahl

Inläggav v8guy fre 18 aug 2006, 11:57

Tack för alla goa råd. Jag är själv en person som gillar storpack på saker så nog lär det bli mer förtunning, var så säker.

Spackel utan lösningsmedel, ska ha det i minnet när jag tittar runt.

Ugglemor:
Tittade på din Dodgetråd och du verkar ha lagt spackel direkt på Etsgrunden utan några problem. Känns ganska behändigt om man kan göra så.
Man lär ju slipa igenom etsgrunden i alla fall och då kan man rädda det hela med att lägga på Epoxigrunden efteråt.

Anledningen till att köra plåtrent är enkom pga alla sprickor och små stenskott. Jag litar inte på att fukt inte finns bundet under lacken, därför ska den bort...

Vad gäller våtslip och polering efteråt, hmmm. Det lär nog bli handjaga med 2000 papper och sedan polering efteråt... Kommer nog inte ha ork att gå lös med 3000 papper osv.

Vad gäller maskiner, räcker det med en Excenterslip för att ta bort lacken? Typ denna: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... _id=SE-010

Eller kör du med den typen av skiva som sitter på en rondell/borrmaskin?? Har en 125 mm BOSCH liggandes som kanske går att använda men varvar inte dessa på tok för mycket?..
Har ingen oscillerande maskin i dagsläget...

Vilka inköpsställen använder ni??
Mekaniker (kille) -06
Mekaniker (tjej) -09
Volvo V70, årsmodel -05
Trans Am, årsmodell -84
v8guy
TACS medlem
TACS medlem

Inläggav Ugglemor fre 18 aug 2006, 12:24

Jag körde med en vanlig rondell som jag köpt på Rusta då jag slipade ner lacken med scotchskiva.

Kom ihåg att korsslipa etsprimern före du spacklar som Rödiluvan skrev ovan. Detta för att se vart plåten e ojämn samt få en bättre vihäftning.
Själv använde jag Hagmans stålplasta (etsprimer) & Würths finspckel å de va inga problem att kombinera.

Klokt att slipa plåtrent. Mycket jobb är det, men det är värre att måsta lacka om bilen flera gånger för att den krackilerar å jävlas pga dåligt underarbete...

Angående slipningen av lacken tror jag du spar tid om du går över bilen med oscillerande 3000-papper. Annars får du ligga på så hårt med rubbingen och polermaskinen.
Polermaskinen du använder bör ha minst 1200 watt och vara av den modell som liknar en rondell. Kör inte så höga varv. Gå ej över 1200 varv/min och var försiktig så du inte bränner lacken.
Känner du dig osäker kan du polera med en oscillerande maskin. Då riskerar du inte att bränna lacken. Men det tar längre tid och resultatet blir inte riktigt lika bra... och var försiktig då du går över kanter!
Användarvisningsbild
Ugglemor

Inläggav Anders > 1G fre 18 aug 2006, 12:32

ugglemorsan; Kan du inte lägga upp lite bilder på vad för prylar du använde för att kontrollera att plåten var rak?

Gissar att det inte är vanliga slipklossar, stora som knytnäven du använt? :oops:
Bild
Sagan om GT-Pontiacen
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

"He who follows another is always behind"
Användarvisningsbild
Anders > 1G
TACS tidningsredaktör
TACS tidningsredaktör

Namn: Anders Jeppsson #597

Inläggav Bonnehill fre 18 aug 2006, 13:37

För att få plåtrent kan man använda roterande stålborste (stor) på en vanlig 125 mm vinkelslip,, den lämnar plåten orörd men är bra på att tugga färg, speciellt orginalfärgen. Tog själv en fullsize hgv (stor :exclaim: bil) plåtren med sån utrustning. Köp dock ej på b*iltema eller Cl's O, de vibrerar hyfsat mycket.
Annars går det ganska bra om det är lite färg att använda en oscillerande slip med grovt papper också, tar lite ner tid.
Våtslipning/polering: slipa gärna med finare än 2000, jag slutade med 2000 och polerade sedan men en del sliprepor finns kvar. Poleringen bör göras som Ugglemor säger med en roterande slip, med en oscillerande får du nog jobba tills f*n löser av dig :cool: .

Lack är inget svårt bara man kan det :grin:
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92
Användarvisningsbild
Bonnehill
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Herje Fastén #476

Inläggav Luva fre 18 aug 2006, 17:03

Långkloss kan du tillverka själv för en liten peng. Jag har gjort mig några stycken i olika längd.
De jag använder mest är 50 cm och 30 cm, men det finns de som är en meter långa.
Materialet jag använt är glasfiber, men det funkar säkert lika bra med typ polyesterplast, se bara till att det inte flexar när du skakar på det. Tjocklek cirka 10 mm och bredd 100 mm (100 mm är standardbredd på slippapper man köper på rulle). Dra av vassa hörn o kanter lite med en fil. (varför inte trä? undrar nog nån. Visst det funkar, om du vet med dig att träet är snustorrt, av bra kvalitet, eller vällimmad spånskiva. Trä har nämligen en förmåga att ändra form allt eftersom det åldras. En böjd långkloss funkar ganska illa... )
Sätt sen ett handtag i vardera änden, ca 10 cm från kanten, eller på lämpligt avstånd, på ovansidan. Bra är handtag från till ex skåpsluckor (knopptyp) eller rundstav i trä (om du vill ha bra grepp). På kortare klossar räcker det med ett handtag i mitten av typ dassdörr. Har du tid och lust gör du dem i metall givetvis, håller bättre. Handtagen skruvas från undersidan med försänkta skruv, de får inte sticka ut det minsta!!
På ovansidan sätter du även ett par limklämmor, eller rejäla papperklämmor, såna man köper i bokhandeln. En i var ände att klämma fast papperet med.
På undersidan limmar du sedan en gummiduk på 3-4 mm tjocklek (eller annat mjukt men styvt material).
Klarrt!
Lycka till.
Kom ihåg att korsslipa etsprimern före du spacklar som Rödiluvan skrev ovan.

Den var ny... annars har de kallat mig vargluvan efter den berömda sagan om Vargluvan o röven....
Firebird Formula 400 -72
viewtopic.php?f=18&t=22548&start=0
Användarvisningsbild
Luva
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Stefan Lindén #220

Inläggav v8guy fre 18 aug 2006, 19:41

Än en gång tack för alla tips o råd. Det här är utan tvekan den bästa sammanställningen jag har att gå på... Lär säkerligen ha mer frågor senare i vinter när detta arbete fortgår.

Men nu i helgen ska motorhuven slipas med 1000-1200 papper för att poleras upp en smula. Detta för att förbereda för en avgjutning av hela rasket... Det är i alla fall tanken... Sen får jag våtslipa gelcoatlagret på formen för den slutliga finishen. Men det är en helt annan historia och jag tror jag har koll på alla moment för det.

Varifrån köper ni ert slippapper? Våtslip på rulle har jag inte hittat någonstans.
Mekaniker (kille) -06
Mekaniker (tjej) -09
Volvo V70, årsmodel -05
Trans Am, årsmodell -84
v8guy
TACS medlem
TACS medlem

Inläggav Ugglemor fre 18 aug 2006, 20:16

Våtslip köper du på ark. Du ska inte använda en långslip då du våtslipar. Själv brukar jag såga av en vanlig slipkloss i kork på mitten. Då blir den lite större en en vanlig tändsticksask. Helt lagom storlek, en störe kloss går alldeles för tungt att slipa med tycker jag...
Mycket vatten ska det vara med. Använd en vanlig blomspruta och om du vill kan med fördel bryta ytspänningen i vattnet.

Var lätt på hand men håll bestämt i klossen så att den inte suger fast och välter. Detta kan göra mera skada än nytta...

Ska ta en bild på min sliplinjal och min slipkloss då jag åker ner till garaget nästa gång...

Luva: Hur kan de ha missat rödiluvan!? Den gamla goda sketchen med Peter å Fredde om den kraftig spritkonumerande rödiluvan och vargas!? :razz:
Användarvisningsbild
Ugglemor

Inläggav v8guy lör 19 aug 2006, 18:34

Var iväg idag och kompletterade hyllorna med slippapper, dekalborttagare mm. Nu är huvörnen ett minne blott. :sad:
Ska gå lös med P1000,P1200 när vädret blir bättre (fast våtslip kanske fungerar utomhus i regn???). Sen är det polering som gäller, bara Jula får in 1200watt maskinen igen, restad idag.
Mekaniker (kille) -06
Mekaniker (tjej) -09
Volvo V70, årsmodel -05
Trans Am, årsmodell -84
v8guy
TACS medlem
TACS medlem

Re: Göra grundjobb och lackera själv

Inläggav v8guy fre 09 jul 2010, 20:27

Tiden går snabbt, fyra år sedan jag startade denna tråd men nu är arbetet i full gång.

Lack, slipgrund mm är beställd och levereras i nästa vecka. Tyvärr glömde jag mjukmedlet så jag får nog komplettera med detta.

Har spacklat, slipat, CA-primer om vartannat i snart en vecka och det börjar ge resultat. Den jobbiga förardörren är kvar samt frontens mikrosprickor. Just dessa mikrosprickor vet jag inte hur jag ska göra med. Räcker det med att slipa det yttersta lacklagret tro, och sedan bygga med slipgrund, eller ska det till polyesterspackel eller något mjukare först? Min nya visdom säger att det snabbt blir djupare "sår" än man tänkt och då gäller det att bygga med polyestern någon bråkdels mm (iaf på plåten).

Undras just om plastdetaljerna måste grundas med något innan slipgrunden läggs, på de flesta andra delar ligger fläckar eller hela ytan med Hagmans CA-primer.

Det är alltså de klassiska lacksprickorna som synns på nära på samtliga thirdgens med originallack.

Tacksam för mer tips.

/Anders
Mekaniker (kille) -06
Mekaniker (tjej) -09
Volvo V70, årsmodel -05
Trans Am, årsmodell -84
v8guy
TACS medlem
TACS medlem

Inläggav T/A lör 10 jul 2010, 09:56

Hallå.
Jag håller på med samma jobb som du.
Jag slipade ner fronten och bakre kofångaren ner till plasten.
Sen primade jag med en primer mot plasten sen hade jag mjukmedel i slipgrunden och även
i lacken såklart.
Jag hade inte de bästa förutsättningarna då jag står hemma i garaget
och lackar,, inte dammfritt, det blir en del polering,

Köpte både kompressor och sprutor då jag inte ville låna
eftersom jag visste att jobbet skulle ta tid.
Ramen, innerskärmar, torpedväggen samt alla smådelar.
Dock ej karossen under.

// G
Pontiac Trans Am, -78
Användarvisningsbild
T/A
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Georg Lundblad

Re:

Inläggav scaryeyes lör 10 jul 2010, 14:11

v8guy skrev:Än en gång tack för alla tips o råd. Det här är utan tvekan den bästa sammanställningen jag har att gå på... Lär säkerligen ha mer frågor senare i vinter när detta arbete fortgår.

Men nu i helgen ska motorhuven slipas med 1000-1200 papper för att poleras upp en smula. Detta för att förbereda för en avgjutning av hela rasket... Det är i alla fall tanken... Sen får jag våtslipa gelcoatlagret på formen för den slutliga finishen. Men det är en helt annan historia och jag tror jag har koll på alla moment för det.

Varifrån köper ni ert slippapper? Våtslip på rulle har jag inte hittat någonstans.

Det ar MYCKET battre att lagga krutet pa huven och fa den blank innan du kletar pa gelcoat. Att vatslipa och polera inne i formen ar otroligt jobbigt. Tar tid och blir inte riktigt bra. Alltid smidigare att slipa en utvandig form. Om det ar svangt allra minsta pa 2 hall, sa ar det ju klippt.....
-94 trans am
-88 caprice brougham
-82 Monte Carlo, Hecho en México
A Unicorn is just a white pony with a strap-on!!!!
Sport luktar bensin - Idrott luktar svett!
Användarvisningsbild
scaryeyes
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Magnus Nilsson #247

Inläggav v8guy lör 10 jul 2010, 21:09

Plastavgjutningen har fått vänta, huven måste absolut komma i bättre skick innan en avgjutning sker - prio ligger inte där i dagsläget (den posten är ett par år gammal). Nu ska bilen bli fräsch igen..
Mekaniker (kille) -06
Mekaniker (tjej) -09
Volvo V70, årsmodel -05
Trans Am, årsmodell -84
v8guy
TACS medlem
TACS medlem

Inläggav Ramair sön 11 jul 2010, 07:08

v8guy skrev:Tiden går snabbt, fyra år sedan jag startade denna tråd men nu är arbetet i full gång.

Lack, slipgrund mm är beställd och levereras i nästa vecka. Tyvärr glömde jag mjukmedlet så jag får nog komplettera med detta.

Har spacklat, slipat, CA-primer om vartannat i snart en vecka och det börjar ge resultat. Den jobbiga förardörren är kvar samt frontens mikrosprickor. Just dessa mikrosprickor vet jag inte hur jag ska göra med. Räcker det med att slipa det yttersta lacklagret tro, och sedan bygga med slipgrund, eller ska det till polyesterspackel eller något mjukare först? Min nya visdom säger att det snabbt blir djupare "sår" än man tänkt och då gäller det att bygga med polyestern någon bråkdels mm (iaf på plåten).

Undras just om plastdetaljerna måste grundas med något innan slipgrunden läggs, på de flesta andra delar ligger fläckar eller hela ytan med Hagmans CA-primer.

Det är alltså de klassiska lacksprickorna som synns på nära på samtliga thirdgens med originallack.

Tacksam för mer tips.

/Anders

Ring och prata med killen som har denna butik, http://www.autorefinish.se/shop/
Mycket trevlig och hjälpsam
Trans Am 99 Ram Air WS6
Användarvisningsbild
Ramair
TACS medlem
TACS medlem

Namn: Darius Pawlowski #299

Inläggav v8guy mån 26 jul 2010, 20:04

Tack för tipset..

Har slitit en hel del och arbetet går framåt...
Mekaniker (kille) -06
Mekaniker (tjej) -09
Volvo V70, årsmodel -05
Trans Am, årsmodell -84
v8guy
TACS medlem
TACS medlem